2013. március 26., kedd

Tömegközlekedés

Úgy gondoltam hogy magáról a közlekedésről egy külön bejegyzést fogok írni, higgyétekel elég hosszú terjedelmű bejegyzésnek kell lennie. :) Nem egy egyszerű dolog!
Most is inkább csak a metrórol fogok írni, mert ezidáig csak azt sikerült "tesztelni". Ezen kívül még elég komoly buszhálózata van Taipeinek, viszont se villamos, se trolibusz.
A járművek mindegyike led kijelzővel szerelt és mentes mindenféle latin szövegtől(ez jellemző minden feliratra itt). Így alapvetően hogy nonnan hova mennek a járművek az örök rejtély fog maradni a számomra.
Annyi bizonyos hogy vannak 3 számjegyű és vannak 2 számyjegyű vonalak, de hogy mi közötük a külömbség?....passz!
A metró már annál érdekesebb téma! Ugyanis nem hogy időnként megjelenik az angolul a kijelzőn az összes információ hanem még angolul be is mondja(a kinai, és még két valami, itteni nyelvjárás mellet) az információkat.

Összesen ha jól számoltam 5 metro vonal van, mindegyiknek van saját neve( ebből a Banan Line-t tudtam elsőre megjegyezni.


Az 5-ből az egyik gumikerekes(mert ez emelkedőn megy fel a Taipei Zoo-hoz)
Nem csak a föld alatt mennek hanem legalább 30%-ban magas pálya van kiépítve nekik, és kanyarognak a házak közt.
Az itteni fegyelemről majd egy külön bejegyzést szeretnék írni(terveim szerint), de természetesen egyetteln egy ellenörrel nem találkoztunk, de kimerem jelenteni hogy nincs is!
A "jegyet" egy automatában veszi az ember ami egy kis kék zsetont ad ki, mint a vursliban a dodzsemhez. Ezt a belépéskor oda kell érinteni a proximity leolvasóhoz ami nyitja az ajtót, majd mikor megérkeztünk a végső célhoz bele kell dobni egy kis résen és szintén nyílik a kapu a kilépéshez.
Így pontosan lehe tudni honnan hova mentem.
A díjazás zonánként van 20-25-30-35-40NTW(160Ft-360Ft). MAx 2 óra utazás korlátlan átszálás az adott zónán belül. A használat pofon egyszerű!
Fegyelemről még annyit hogy egy árva grafiti nincs, nincsnenek kiszaggatva ülések, az 1991-ben beüzemelt szerelvény szinte ugyan olyan állapotban van mint akkor.

A peronon mindenütt mellegaságig érő plexi korlát van aminek az ajtaja önműködő, és hogy hogy nem minden alakalomma a szerelvény centiméter pontosan ott áll meg!

Ez szükséges is azért mivel kb 6,3millió ember él kisebb helyen mint Budapest és közlekednek.
Az ajtók előt jelzés van felfestve hogy hol kell sorban állni(és sorban is állnak) Hogy mikor megérkezik a szerelvény és egyszerre tódulna fel és le a tömeg(mint ahogy nálunk van ne így legyen.
Ugyan is várakozni az ajtótol balra kell felszálláskor és a leszállók pedig jobra szállnak le. a felszállás folyamatos és egyszerű 2x akkora embermennyiségnél mint nálunk. Ezt nagyon nehéz külömben leírni ezt látni kell!!
Itt látszódik a fehér csík a várakozó zona

A mozgó lépcső használata sem egyszerű! Szigorúan ha csak álldogálni akarok rajta akkor jobbra tarts van. a Bal oldalán mennek a "sietősek" ott nem lehet csak úgy álldogállni.

Borzalmas tömegek közlekednek a metrón! Szinte hihetzetlen volt látni ahogy egy szerelvényen kb 1000-1500 ember száll le és fel 25mp alatt! Nincs lökdösődés, nincs tülekedés, ha nem fért fel szó nélkül megállá ás megvárja a következő szerelvényt(ami kb 2perc) és nem turakszik hogy ő azért még befér.

Minden állomáson van egy peronfőnök sárga mellényben piros világító bottal aki terelgeti az embereket. A fő időben mikor a legtöbben vannak még segít neki 3-4 ember és lebonyolítják az állomás teljes logisztikáját. Az ő szavuk szent és nem is kérdőjelezi meg senki. Ha a bottal blara terelnek akkor mindenki arra megy és senki nem kérdezi meg hogy akkor ez most meg mié??


És egy kis érdekesség a végére:





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése